cosnavi.jp

(ア) 生徒の身近な暮らしに関わる場面

 ・ 家庭での生活

 ・ 学校での学習や活動

 ・ 地域の行事 など

 以下にそれぞれの場面における特有の表現例を示す。

--------------------------------

・ 家庭での生活

例1
 A:Haruna, can you help me?
   I want you to clean
     the bathroom now.
 B:Sorry,
   but I'm doing my homework.

例2
 A:What do you want to do
   this summer vacation, Yuta?
 B: I want to go camping!
   It'll be fun
   to cook dinner by ourselves
   and see many beautiful stars.

--------------------------------

・ 学校での学習や活動

 学校での学習

例1
 A:I saw a movie with my family.
   It was interesting.
 B:Oh, you saw a movie.
   Tell me more about it.

例2
 A:I have a question, Mr. Yoneda.
   How do you say mori
          in English?
 B: It's forest, but you can explain what a forest is in English by using words you already know.
   Try it!

 

 学校での活動

例1
 A:What club activity
   do you want to join?
 B:I want to join the soccer club.
   I'm good at playing soccer.

例2
 A:What is the best memory
   in your junior high school days?
 B:The school trip is.
   I really enjoyed it.

--------------------------------

・ 地域の行事

例1
 A:What big events do you have
        in your city?
 B:We have an all-night dance festival.
   It is fun and exciting.

例2
 A:Look!
   So many people are over there.
 B:Wow!
   The fireworks festival
        will start soon.

--------------------------------

 小学校の外国語科においても,上記と同じ三つの「身近な暮らしに関わる場面」を取り上げている。中学校における指導で大切なことは,小学校の高学年の児童が,上記の場面においてどのような英語表現を使用しているかを把握することである。

 そのことが,同じ言語材料を繰り返し使用させることでその確実な定着を図ったり,異なる言語材料を使用させることで表現内容の広がりや深まりをもたせたりすることを可能にするからである。

 例えば,上記の「学校での活動」の「例1」は,小学生も使用している表現である。

 一方で,「例2」では,Aの質問は小学生も使用しているものの,それへの応答として小学校段階では,
“I like the school trip.”
を指導している。

 そこで中学校では,同じ質問でもその答え方を多様にさせるという観点から,
“The school trip is.”
という応答を示している。

 
 

(イ) 特有の表現がよく使われる場面

・ 自己紹介 ・ 買物 ・ 食事

・ 道案内   ・ 旅行 ・ 電話での対応

・ 手紙や電子メールのやり取り など

 以下にそれぞれの場面における特有の表現例を示す。

--------------------------------

・ 自己紹介

例1
 Great to see you.
 My name is Yasuko, from Japan.

例2
 Hello. I'm Kentaro.
 Please call me Ken.

--------------------------------

・ 買物

例1
 A:May I help you?
 B:Yes, please.
   I'm looking for a big brown bag.

例2
 A:We have other bigger ones.
   Shall I show you
          some of them?
 B:Thank you.
   Oh, this one seems better.
   How much is it?

--------------------------------

・ 食事

例1
 A:What would you like to drink?
 B:Orange juice, please.
   Thank you.

例2
 A:Would you like
    another cup of coffee?
 B:No, thank you.

--------------------------------

・ 道案内

例1
 A:Excuse me.
   Do you know
      where City Hall is?
 B: Yes.
   Go straight on this street
      and turn left
        at the first corner.
   It's on your left.
   It'll take
     about fifteen minutes.

例2
 A:Excuse me.
   Could you tell me how to
     get to the city library?
 B:I'm sorry.
   I'm new here.

--------------------------------

・ 旅行

例1
 A:Can I help you?
 B: I'd like to go to Ogaki.
   I must arrive there by noon.
   Which train should I take?

例2
 A:Excuse me.
   Could you take our photo?
 B:Sure.

--------------------------------

・ 電話での対応

例1
 A:Hello.
   This is Mina.
   May I speak to Lucy?
 B:O.K. Just a minute, please.

例2
 A:Hello.
   This is Atsushi.
   Can I talk to George?
 B:Sorry, Atsushi.
   He is out now.
   Shall I take a message?

--------------------------------

・ 手紙や電子メールでのやり取り

例1
 Dear Ms. Wilson,
  Thank you for your visiting
           to our school.
  We had a great time with you.
  We are looking forward
        to seeing you again.

Sincerely,
Kana Yamada

例2
 A:Hi. Are you free tomorrow?
   Shall we go shopping?
 B:Sounds nice!
   Thanks for your mail.

--------------------------------

 「(イ)特有の表現がよく使われる場面」についても,小学校の外国語科においてほぼ同様の場面が取り上げられているため,上記の場面においてどのような英語表現を使用しているかを把握することが重要である。

 例えば,
 上記の「道案内」では,
 小学校段階で指導している英語表現は
  “Where is 〜?”
 であることに対して,
 中学校では
 “Do you know where 〜 is?”
 という道の尋ね方を示している。

--------------------------------

 なお,上記の場面のうち,「旅行」,「電話での対応」,「手紙や電子メールのやり取り」の場面は,小学校では取り扱っていない。

 
 
→ 中学校外国語編
目次
→ 小学校外国語編
目次
→ 小学校外国語活動編
目次
→ 中学校学習指導要領(2017)目次
→ 学習指導要領ナビ
トップページ